8 Tips voor een gezonde werkomgeving

8 tips voor een gezonde werkomgeving

8 Tips voor een gezonde werksfeer1- Houd het schoon! Dit is met name relevant voor lezers onder ons die geen vaste werkplek hebben op kantoor. Het delen van onder andere toetsenborden en muizen is een makkelijke manier om onbedoeld bacterien te verspreiden. Ondanks dat er niet veel schadelijke soorten zijn, kunnen deze soorten wél meerdere dagen buiten het lichaam leven. Het risico om ziek te worden is dus zeker iets om even bij stil te staan!

2 – Drink genoeg water. We snappen het, water is niet bepaald het meest lekkere drankje dat je kunt bedenken. Toch wordt aangeraden om tussen de 3 en 4 liter water per dag te drinken. Dat lijkt afschrikwekkend, maar als je op je werk ieder uur een groot glas water drinkt haal je dit in een handomdraai. De avonduren zijn hier niet eens in meegerekend, makkelijk zat dus!

3 – Sta tenminste 2 uur per dag. Door regelmatig even weg te lopen van je bureau, of te investeren in een zit-sta bureau kun je ongeloofelijk snel profijt hebben van een hele lijst aan gezondheidsvoordelen. Dit varieert van een verminderd risico op hartziekten en diabetes tot verbeterde motivatie, energie en concentratie. Dit is allemaal te danken aan verminderde rug-, nek- en spierpijn.

4 – Natuurlijk licht. Maak maximaal gebruik van natuurlijk licht, en verklein het gebruik van kunstmatig licht. Hiermee kun je hoofdpijn en vermoeide ogen voorkomen. Migraine is een symptoom van slechte verlichting en kost de economie op jaarbasis ongeveer twee miljoen euro.

5 – Planten in je werkomgevingPlanten zorgen er niet alleen voor dat het kantoor er fantastisch uit ziet, ze kunnen ook de productiviteit boosten met 15%. Betere luchtkwaliteit wordt gekoppeld aan een verbeterde algemene gezondheid, verminderde absentie en nog veel meer volgens de slimme mensen bij de NASA!

6 – Minimaliseer het snacken. Om je taille smal te houden, en je hart gezond, probeer ten koste van alles de koekjes en taarten te vermijden. Haal een nieuw glas water en een handje rozijnen om jezelf af te leiden van je hongerige gevoel. Google’s kantoor in New York ruilde M&Ms in voor gedroogd fruit. In 7 dagen consumeerde alle werknemers een onthutsende 3.1 miljoen calorieën minder!

7 – Ga een rondje wandelen tijdens de lunch. Het stukje lopen naar het lokale fastfood restaurant om eten te halen telt hier niet mee! Tijdens het wandelen verbrand je meer dan 100 calorieën per anderhalve kilometer. Gedurende een lunchpauze van een uur kun je gemakkelijk 5 kilometer lopen, meer dan 300 calorieën. Dat is meer dan een relatief gezonde sandwich

8 – Lach en heb plezier! Maak iemand anders blij! Voluit lachen en glimlachen stoppen stress onmiddelijk. Maak bijvoorbeeld teams, dan is iedereen veel gezelliger om mee te werken. Mensen die regelmatig lachen zijn tot wel 50% meer productief en gemotiveerd!

Welke planten werken het best in jouw werkomgeving?

De lepelplant, ookwel vredeslelie genoemg, en chrysanten verwijderen de schadelijke stoffen uit benzine, trichloorethyl en ammoniak. Klimop (zolang je ‘m niet opeet) en dracaena (drakenbloedboom) verwijderen al het bovenstaande én tolueen en xyleen.

Ondanks dat je deze stoffen waarschijnlijk niet kent zitten ze in veel alledaagse voorwerpen. Voorbeelden hier van zijn producten van geperst hout zoals bureaus, maar ook printerinkt is geïdentificeerd als zeer kankerverwekkend. Verminder dus de gezondheidsrisico’s met een leuke plant op je bureau!

 

Written By
Meer van Flora

Herfst: waarom veranderen bladeren van kleur?

Het kleurenspel in de herfst is zonder twijfel prachtig en zelfs een...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *